Kultura, Turystyka, Sport

Loading
http://chelm.pl/www/kultura/modules/mod_image_show_gk4/cache/stories.slideshow.1gk-is-103.jpglink
http://chelm.pl/www/kultura/modules/mod_image_show_gk4/cache/stories.slideshow.10gk-is-103.jpglink
http://chelm.pl/www/kultura/modules/mod_image_show_gk4/cache/stories.slideshow.2gk-is-103.jpglink
http://chelm.pl/www/kultura/modules/mod_image_show_gk4/cache/stories.slideshow.3gk-is-103.jpglink
http://chelm.pl/www/kultura/modules/mod_image_show_gk4/cache/stories.slideshow.4gk-is-103.jpglink
http://chelm.pl/www/kultura/modules/mod_image_show_gk4/cache/stories.slideshow.5gk-is-103.jpglink
http://chelm.pl/www/kultura/modules/mod_image_show_gk4/cache/stories.slideshow.6gk-is-103.jpglink
http://chelm.pl/www/kultura/modules/mod_image_show_gk4/cache/stories.slideshow.7gk-is-103.jpglink
http://chelm.pl/www/kultura/modules/mod_image_show_gk4/cache/stories.slideshow.8gk-is-103.jpglink
http://chelm.pl/www/kultura/modules/mod_image_show_gk4/cache/stories.slideshow.9gk-is-103.jpglink

«
»
  1. 0
  2. 1
  3. 2
  4. 3
  5. 4
  6. 5
  7. 6
  8. 7
  9. 8
  10. 9

A Free Template From Joomlashack

A Free Template From Joomlashack

Wirtualne spacery

In order to view this object you need Flash Player 9+ support!

Get Adobe Flash player

Powered by RS Web Solutions

In order to view this object you need Flash Player 9+ support!

Get Adobe Flash player

Powered by RS Web Solutions

Sportowa Gmina

Aktywne Miasto

Dyrekcja

Wielka Dzielnica Kolejowa

Niezwykle ciekawym miejscem na obszarze Chełma, leżącym we wschodniej części miasta, jest dzielnica kolejowa, funkcjonujące obecnie pod nazwą „Dyrekcja".

Pierwotnie ten obszar należał do starostwa chełmskiego, a następnie do władz państwowych. Funkcjonował tutaj folwark pod nazwą Starostwo-Obłonie. W 1927 r. w tym miejscu postanowiono wybudować siedzibę dla Dyrekcji PKP planowaną do przeniesienia z Radomia oraz potężne osiedle kolejowe. Dzielnica miała nosić nazwę „Nowe Miasto" i według planów przygotowanych przez Adama Kuncewicza i Adama Paprockiego, była przeznaczona dla 50 tysięcy ludzi. Biorąc to pod uwagę, inwestycja była porównywalna do budowy Gdyni. Obok ponad 150 budynków mieszkalnych, usytuowanych przy przestronnych i regularnie zaplanowanych ulicach (główne budynki osiedla miały tworzyć stylizowany kształt orła), miał powstać monumentalny gmach dla radomskich władz kolejowych oraz liczne obiekty sportowe i handlowe. Główną osią komunikacyjną miała być Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego, prowadząca od dworca PKP do gmachu dyrekcji. Część dzielnicy miała zostać przeznaczona na zabudowę indywidualną, prywatną lub w ramach spółdzielni mieszkaniowych, działających przy organizacjach zawodowych i społecznych. Inwestycję rozpoczęto w 1928 r. i niestety dosyć szybko przerwano z powodu kryzysu gospodarczego. Niewykończone budynki przez kilka lat niszczały i dopiero tuż przed wybuchem II wojny światowej zostały wykończone, w tym również gmach dyrekcji. Przeniesienie urzędów kolejowych z Radomia miało nastąpić 1 grudnia 1939 r. Niestety wybuch wojny uniemożliwił realizacje tego planu. W okresie powojennym zrezygnowano z dokończenia inwestycji, a obszar „Nowego Miasta" zabudowano nowymi osiedlami, które nie nawiązywały stylem do przedwojennych budynków. Mimo częściowej realizacji zamierzenia, całe osiedle uznano za obiekt zabytkowy. Same budynki, charakteryzujące się doskonałym wykończeniem i jednolitym kształtem, stanowią ciekawy przykład myśli budowlanej okresu międzywojennego. Potężny gmach dyrekcji po wojnie stał się siedzibą licznych urzędów szczebla wojewódzkiego i powiatowego.


 

 

 

ChOIT

Biuletyn Informacji Publicznej

 
Joomla 1.5 Templates by Joomlashack